فضاي مجازي جذاب با محدودیت تامين نمي‌شود


ديدارهاي نوروزي يکي از مواردي است که باعث مي‌شود در فضايي صميمانه برخي حاشيه‌ها مطرح شود. رئيس جمهور، تقويت اميد و نشاط در جامعه و ايجاد فضايي مناسبتر براي کار و توليد در سال "حمايت از کالاي ايراني" را وظيفه و مسووليت سنگين همه مسوولان کشور برشمرد و تاکيد کرد: دولت در عرصه ايجاد اشتغال، مبارزه با فقر تا ريشه کني فقر مطلق و کاهش فاصله ميان دهک‌هاي پردرآمد و کم درآمد جامعه گام‌هاي ارزنده‌اي برداشته و اين گام‌ها در سال جاري پرشتاب تداوم خواهد يافت.حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار نوروزي جمعي از وزرا، استانداران و مديران دستگاه‌هاي اجرايي، اظهارداشت: مردم ولي نعمت مسوولان و عامل اصلي امنيت و وحدت جامعه هستند و همه تلاش‌ها بايد در راستاي خدمت به مردم و ايجاد فضايي امن تر و توام با آرامش و آسايش بيشتر براي آنان باشد.رئيس جمهور با بيان اينکه خواست مردم از دولتي که به آن راي داده اند، تلاش بيشتر براي تقويت رفاه و امنيت است، گام برداشتن در مسير گسترش بيشتر دسترسي به فضاي ارتباطي ، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروري خواند و تاکيد کرد: داشتن پيام رسان‌هاي ايراني، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نيازهاي مردم را حل کنند ، بي ترديد باعث افتخار همگان خواهد بود و هدف از ايجاد و تقويت نرم افزارها و پيام رسان‌هاي داخلي فيلتر و يا مسدود کردن دسترسي‌ها نبايد باشد ، بلکه بايد با هدف رفع انحصار در پيام رسان‌ها انجام شود.روحاني آموزش استفاده بهينه از فضاي مجازي و تدوين محتواي مناسب و خوب براي انتشار در اين فضا را نيز ضروري خواند و گفت: فضاي مجازي خوب با توليد محتواي خوب، جذاب و مفيد و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن ، تامين خواهد شد.رييس جمهور تعامل سازنده با همسايگان و جهان را از سياستهاي اصولي ايران اسلامي‌برشمرد و گفت: با تعامل با همسايگان و جهان ، بي ترديد منافع و سود بيشتري عايد کشور مي‌شود و اين سياست بويژه در سال حمايت از توليد کالاي ايراني، بيش از پيش پيگيري خواهد شد.روحاني در ابتداي اين نشست نيز بعث پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) را بزرگترين حادثه تاريخ بشريت خواند و تاکيد کرد: هيچ حادثه‌اي به عظمت بعثت پيامبر اسلام(ص) نيست و اين رويداد تاريخ ساز راه هدايت را به ما نشان داد .رئيس جمهور ابراز اميدواري کرد که سال ۹۷ سال برکت و تقويت بيش از پيش امنيت ، توسعه ، برادري و وحدت براي مردم باشد.
پيشنهاد برگزاري نظرسنجي 
در همين رابطه يک عضو هيات رييسه فراکسيون اميد مجلس با بيان اين‌که فيلترينگ پيام‌رسان خارجي منجر به استفاده از نمونه داخلي نمي‌شود، پيشنهاد برگزاري نظرسنجي براي تعيين ميزان اعتماد عمومي‌به پيام‌رسان داخلي را مطرح کرد و بر لزوم بازسازي اعتماد عمومي‌تاکيد کرد.فاطمه سعيدي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به شايعات ضد و نقيض روزهاي گذشته درمورد اعمال محدوديت در فضاي مجازي اظهار داشت: دولت تا اينجا نشان داده، بنا ندارد رو به محدود کردن مردم در فضاي مجازي بياورد و ما هم پشتيبان همين رويکرد هستيم.وي در رابطه با فيلترينگ تلگرام گفت: اگر به بهانه روي آوردن به پيام‌رسان‌هاي داخلي، مردم را محدود کنيم، نتيجه عکس خواهيم گرفت. کساني که فکر مي‌کنند با فيلتر کردن يک پيام‌رسان خارجي موج اقبال به پيام‌رسان‌هاي داخلي را شاهد خواهيم بود، دچار خطاي فاحشي در تحليل هستند.اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به سياست مشابه و ناموفق در قبال پديده‌ها و تکنولوژي‌هاي نو همچون ويدئو و ماهواره در گذشته، يادآور شد: آن روز که دستگاه ويدئو در کشور ممنوع بود را فراموش نکرده‌ايم. خروجي عملي ممنوعيت استفاده ماهواره را هم امروز به خوبي شاهديم. وقت آن رسيده که نگاه‌مان را نسبت به مواجهه با ابزارهاي ارتباطي تغيير دهيم. عضو هيات رييسه فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌خاطرنشان کرد: نظرسنجي کنيد تا معلوم شود مردم به يک پيام‌رسان داخلي چقدر اعتماد دارند. اگر ميزان اين اعتماد قابل‌قبول نبود، حتماً بايد در سياست‌ها تجديدنظر کنيم، نه در ميزان دسترسي مردم به شبکه‌هاي مجازي.وي به فيلترينگ ناموفق برخي از شبکه‌هاي اجتماعي و موبايلي در حال حاضر هم اشاره کرد و افزود: امروز توييتر فيلتر است اما آيا اثرگذار نيست؟ بخشي از رخدادهاي اجتماعي و حتي تصميمات اتخاذ شده در سطوح مختلف حاکميت برآمده از موج‌هاي توييتري است. نمي‌توانيم چشم‌مان را روي واقعيات جهان ببنديم.
لزوم انسجام داخلي و وفاق ملي 
از سوي ديگر معاون اول رييس جمهور نيز با برخي وزرا، معاونين رييس جمهور، مديران و مسئولين کشور ديدار کرد. اسحاق جهانگيري، با تبريک سال جديد، انسجام داخلي و وفاق ملي را لازمه حل مشکلات کشور برشمرد و گفت: کشور از ظرفيت‌هاي فراواني برخوردار است و اگر انسجام داخلي و تفاهم بر سر مسائل وجود داشته باشد، چالش‌هاي پيش رو قابل حل خواهد بود.معاون اول رييس‌جمهور همچين بر ضرورت تلاش جدي‌تر و عزم راسخ براي حل مشکلات مردم تاکيد کرد و افزود: بايد در سال جاري تلاش خود را دوچندان کنيم تا مشکلات معيشتي مردم و دغدغه‌هاي موجود را مرتفع سازيم.